Jeg har i dag sendt nedenstående mail til Pioneers support. Frem for at gengive hele “sagen” her, henviser jeg til de links, der er i mailen. Der kan man læse mange flere detaljer.
Vedr. fejl i forbindelse med formatskift hos YouSee
Kære Pioneer
Jeg har en DVD/HDD-optager model DVR-433H, som jeg har været meget glad for, men som har været mere eller mindre ubrugelig siden efteråret. Problemet opstod formodentlig i forbindelse med en ændring af YouSees analoge signal i slutningen af oktober måned, og den gjorde, at en del serier af jeres optagere ikke længere korrekt kan detektere, om tv-signalet er 4:3 eller 16:9-format.
Fejlen er hos mig til stede på samtlige af YouSees kanaler i grund- og mellempakken, og resultatet er, at tv’et ved afspilning af det optagede materiale skifter format hele tiden på tv’et, og det kan ikke lade sig gøre at overføre de optagede tv-udsendeler til dvd i video-mode, da optageren insisterer på at opdele optagelsen ved hvert format-skift, hvilket sker med få sekunders intervaller. Det er med andre ord p.t. umuligt at bruge optageren til noget som helst.
Jeg har i længere tid fulgt dialogen omkring problemerne med Pioneers optagere inde på hjemmesiden recordere.dk, hvor man blandt andet kan falde over følgende indlæg:
hvor en del mennesker har givet udtryk for stor frustration, og ved derigennem også, at både Pioneer og YouSee er blevet gjort opmærksom på problemet indtil flere gange. Men her 3 måneder senere lader der ikke til at være sket noget som helst, det virker nærmest som om problemet bliver syltet.
Nu skriver jeg derfor for at høre, om I arbejder aktivt (evt. sammen med YouSee) for at løse det problem, der har ramt så mange af os brugere af de produkter, I har solgt gennem de sidste år. Mange af os står i dag med produkter, der mere eller mindre er ubrugelige, og vi kan intet gøre selv for at løse problemet. Om fejlen ligger i Pioneers apparater eller i YouSees signal, ved jeg ikke, men jeg forventer, at I som en seriøs virksomhed ønsker at hjælpe jeres kunder ved at bakke op om at få identificeret og løst problemet, så vores apparater igen virker, som vi er blevet lovet.
I er velkommen til at kontakte mig pr. e-mail eller telefonisk, hvis I har brug for yderligere oplysninger.
Jeg forventede naturligvis som altid at modtage et standardsvar, og det kom der også:
Recorderen er slet ikke i stand til at optage et 16:9 signal, og analogt TV signal er iøvrigt altid i 4:3 format – uanset om billedframen er letterbox, anamorph eller 4:3. Det er dit TV der laver autoformat. Sæt det i et fast format, så virker det.
og jeg har her til aften sendt en længere afhandling i håbet om at man denne gang rent faktisk læser, hvad jeg skriver:
Jeg kan klart afvise, at det har noget som helst med tv’et at gøre, og din formodning om, at der på mit apparat ikke skulle være understøttelse for noget som helst relateret til 4:3/16:9/WSS (hvad det end er, som er problemet), må være forkert. For hvis det var sandt, skulle harddiskoptageren jo opføre sig fuldstændigt normalt på alle måder hele vejen ud til fjernsynet, og det gør den ikke. Ved en optagelse fra en vilkårlig kanal kan jeg nemlig observere følgende:
1) Hvis jeg redigerer i en optagelse, fx via funktionen “Erase section”, kan man spole i videoen, som vises i et lille minaturevindue på skærmen sammen med en tidslinje m.v.. Det er ene og alene optageren, der styrer billedet i dette vindue. Her kan man også se, at optagelsen skifter mellem 4:3 og 16:9 ved at billedet skifter utallige gange mellem et full-frame-billede og et sammentrykket letterbox-billede – de samme skift, som også kan ses, når optagelsen afspilles normalt.
2) Hvis man forsøger at overspille optagelsen til dvd i “video mode” via “copy”-funktionen, får man af afspilleren at vide, at “The title will be divded where the aspect ratio changes”, hvorefter den så opdeler en 10 minutters optagelse i op mod 100 dele. Optagelsen er dermed ubrugelig til videre brug.
Disse opførsler var aldrig til stede før problemet opstod tilbage i efteråret.
Begge opførsler viser med 100% tydelighed, at det ene og alene er optageren, og ikke tv’et, der giver den underlige opførsel. Hvad det helt præcist er, optageren gør (forkert), ved jeg ikke, og det er derfor, jeg kontakter jer. Dialogerne på recordere.dk, som jeg henviste til (og en arbejdskollega, som har samme problem med en Pioneer-optager) viser, at problemet er til stede i flere af Pioneers modeller, når de bruges med YouSees analoge signal, men ingen lader til at ville tage ansvar for det. Jeg håber stadig, at Pioneer vil arbejde med YouSee om at finde en løsning på problemet.
Efter en kort dialog herefter har Pioneers skandinaviske serviceafdeling konkluderet, at der ikke er noget galt med deres optagere, men at det ene og alene er et problem med YouSees analoge signal. Man vælger i den forbindelse ikke at forholde sig til, at problemet kun eksisterer med nogen af Pioneers optagere og at der ikke er nogen problemer med fx nogen fjernsyn. Uden at have nogen mulighed for at bevise, at jeg har ret, vil jeg stadig vove den påstand at Pioneers optagere er for følsomme overfor det analoge signal, men der er tydeligvis intet at gøre andet end at håbe at YouSee så vil løse problemet, men det er nok utænkeligt, at det skulle ske. Ikke desto mindre vil jeg prøve.